تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷

امسال آزمون سراسری در اواسط تابستان برگزار می شود که با افزایش دما همراه خواهد بود. همین امر می تواند زمینه ساز ابتلا به برخی بیماری ها مانند مسمومیت های غذایی باشد. بنابراین، لازم است ضمن آشنایی با این بیماری با به کار گیری راهکارهایی از ابتلا به آن جلوگیری نمایید تا بتوانید تا روز […]

پیشگیری_از_مسمومیت_غذایی_نزدیک_آزمون

امسال آزمون سراسری در اواسط تابستان برگزار می شود که با افزایش دما همراه خواهد بود. همین امر می تواند زمینه ساز ابتلا به برخی بیماری ها مانند مسمومیت های غذایی باشد. بنابراین، لازم است ضمن آشنایی با این بیماری با به کار گیری راهکارهایی از ابتلا به آن جلوگیری نمایید تا بتوانید تا روز آزمون سراسری سلامت و تندرستی خود را حفظ نمایید.

مسمومیت غذایی چیست؟

مسمومیت های غذایی که هر ساله میلیون ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می شوند، در اثر آلودگی غذا به باکتری، ویرووس، مواد شیمیایی، مواد افزودنی، فلزات سنگین (سرب، آرسنیک، جیوه و کادمیوم)، باقیمانده سموم دفع آفات نباتی و مواد سمی تولید شده در مراحل تولید، نگهداری و فرآوری غذا به وجود می آیند.

علائم مسمومیت

علائم خاص مسمومیت شامل دل درد، اسهال، تهوع و تب است. اما از محکم ترین علائم مسمومیت، بروز همزمان اسهال و استفراغ است. بطوری که ادامه ی روند اسهال و استفراغ می تواند فرد را در معرض کم آبی قرار دهد که بصورت احساس ضعف و کمبود انرژی، ادرار تیره رنگ، تهوع، گرفتگی عضلات بازو و ساق پا، خشکی دهان و بینی و بروز سرگیجه ظاهر می گردد. تفاوتی که بین علائم مسمومیت غذایی و سایر مشکلات گوارشی وجود دارد این است که نه تنها علائم مسمومیت غذایی با هضم غذا کمتر نمی شود بلکه با انتشار مسمومیت در جریان خون، شدت هم می یابند. از طرفی یک دل درد ساده به ندرت با تب همراه است، در حالی که مسمومیت غذایی باعث افزایش دمای بدن خواهد شد.

درمان

مسمومیت های غذایی خفیف ممکن است بدون نیاز به پزشک، برطرف شوند، ولی در موارد شدید و خطرناک مانند ابتلا به اسهال یا استفراغ بیشتر از دو روز، استفراغ خونی، مدفوع خونی، دل درد شدید، تب بیش از ۳۸/۵ درجه سانتی گراد باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

در این حالت، پزشک از شما در مورد غذاهایی که به تازگی مصرف کرده اید سوال می کند و درمان های لازم برای کنترل بیماری را تجویز می نماید تا اپرات باکتری، ویروس یا مواد شیمیایی از بین برود.

نکاتی تغذیه ای در درمان مسمومیت غذایی

همانطور که در بالا گفته شد فردی که مبتلا به مسمومیت غذایی می گردد به دلیل وجود علائمی مانند اسهال و استفراغ، مستعد کم آبی بدن است. بنابراین از مهم ترین راهکارهایی که می تواند به بهبود عملکرد بیمار و نیز جلوگیری از کم آب شدن بدن وی کمک کند، مصرف مایعات کافی است اما باید توجه داشت که مایعات کافئین دار مثل قهوه، کاکائوی داغ، چای و شکلات نباید مورد استفاده قرار گیرند زیرا مصرف آنها از دست دادن آب بدن را تشدید و منجر به تشدید اسهال می شود. به علاوه، تا زمان بهبود عدم تحمل لاکتوز از مصرف محصولات لبنی به جز ماست نیز پرهیز کنید. در این شرایط استفاده از چای بدون کافئین مانند بابونه، نعناع و دارچین و یا ترکیب آب ولرم با آب لیمو می تواند کمک کننده باشد. در صورت عدم قبول مایعات توسط سیستم گوارشی، به پزشک مراجعه کنید تا از طریق سرم، مواد قندی و مایعات از دست رفته جبران گردد.

استفاده از مواد غذایی بارات (BRAT) شامل موز، سیب، برنج و نان تست در برنامه غذایی می تواند به کاهش علایم گوارشی حاصل از بیماری کمک نماید و سبب آرام شدن معده و کاهش اسهال گردد. هم چنین، استفاده از محصولات پروبیوتیک نیز می تواند موثر باشد. اما در این حالت باید از مصرف مواد غذایی چرب، تند و شیرین جداًً پرهیز کنید. علاوه بر این، از مصرف غذاها یا آشامیدنی هایی که می تواند وضعیت شما را بدتر کند نیز اجتناب نمایید.

نحوه پیشگیری از مسمومیت های غذایی:

لازم است والدین و داوطلبان برای حفظ سلامت خود و خانواده موارد زیر را مد نظر داشته باشند:

  • خرید غذا
  • زمانی که یک محصول غذایی را خریداری می کنید با دقت، تاریخ تولید آن را بررسی کنید و از خرید محصولاتی که تاریخ مصرفشان گذشته و یا در حال انقضا هستند، خودداری کنید.
  • گوشت هایی را خریداری کنید که سرد بوده و بسته بندی مناسبی داشته باشند.
  • تخم مرغ ها را کنترل نمایید و از خرید انواع شکسته و یا دارای بسته بندی نامناسب خودداری کنید.
  • از خرید قوطی های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی و یا نشتی خودداری کنید و مطمئن شوید که درپوش آن ها شکسته نشده باشد. اگر فرآورده ای ظاهر و یا بوی ناخوشایندی داشت، به هیچ عنوان آن را نچشید.
  • غذاهای منجمد را در انتهای خرید به سبد خرید خود اضافه کنید تا در حین خرید گرم نشوند.
  • گوشت و مرغ را از سایر غذاهای موجود در سبد خرید خود جدا نگهدارید و همچنین این غذاها را به منظور جلوگیری از نشت عصاره های آن ها در کیسه های پلاستیکی جداگانه نگهداری کنید.
  • اگر فاصله محل خرید تا منزل شما بیش از یک ساعت است، برای غذاهای فاسد شدنی از یک خنک کننده مناسب استفاده کنید.
  • نگهداری غذا
  • دمای فریزر باید ۲۲- تا ۱۸- درجه سانتیگراد و دمای یخچال ۵ تا ۰ درجه سانتی گراد باشد.
  • اگر تا چند روز از گوشت ها استفاده نمی کنید، آنها را در کیسه نایلونی و در فریزر قرار دهید.
  • در داخل یخچال، مواد غذایی پخته را از مواد غذایی خام جدا و در ظروف جداگانه نگهداری کنید و مواد غذایی خام را در فضای پایینی یخچال قرار دهید.
  • گوشت تازه و یا از حالت انجماد خارج شده (ذوب شده) را در اسرع وقت مصرف کنید.
  • هرگز غذاهای پخته شده را بیش از ۲ ساعت (اگر هوای اتاق گرم است، بیش از یک ساعت) در دمای اتاق رها نکنید.
  • باقیمانده مواد غذایی پخته شده را در حجم کم و در ظروف دربسته با عمق کم بریزید و بلافاصله در یخچال قرار دهید و منتظر خنک شدن غذاها نشوید.
  • برای حفظ بهداشت مواد غذایی و پیشگیری از مسمومیت بعد از پخت هر غذایی، بیش از ۷۲ تا ۴۸ ساعت آن را در یخچال نگه ندارید. زیرا حتی اگر تغییری در طعم و ظاهر آن ایجاد نشده باشد، قابل مصرف نخواهد بود.
  • آماده سازی غذا
  • یخ غذا را در یخچال ذوب کنید و اگر عجله دارید آنها را در کیسه پلاستیکی محکمی قرار داده و داخل ظرف آب خنک بگذارید. هرگز غذاهای بدون پوشش را روی پیشخوان آشپزخانه و در دمای اتاق قرار ندهید و بلافاصله بعد از آب شدن یخ، آن ها را بپزید.
  • ظروف، تخته های برش و ظرف شویی آشپزخانه را همواره تمیز نگهدارید. زیرا باکتری ها به راحتی توسط سطوح آلوده منتشر می شوند.
  • بهترین نوع تخته ها برای برش گوشت ها،تخته های پلاستیکی هستند. هرگز برای برش گوشت و نان و به طور کلی مواد غذایی خام و پخته از تخته مشترک استفاده نکنید.
  • همیشه قبل، در حین و بعد از تهیه غذا، دست های خود را با آب و صابون به خوبی بشویید.
  • غذاهای آماده را روی همان سطحی که گوشت و مرغ خام را قرار داده اید، نگذارید و سطوح و ظروفی را که در تماس با گوشت و مرغ هستند، قبل از استفاده برای تهیه سایر غذاها، به خوبی بشویید.
  • گوشت، مرغ و ماهی را کاملاً بپزید.
  • مصرف غذا
  • برای حفظ ارزش غذایی و نیز جلوگیری از مسمومیت غذایی سعی کنید غذا را به اندازه مصرف در یک وعده تهیه کنید.
  • از غذاهای خانگی استفاده نمایید چرا که مواد غذایی تهیه شده توسط رستوران ها و سایر مراکز تهیه کننده غذا می توانند بدلیل عدم رعایت اصول بهداشتی و نیز بکارگیری مواد غذایی آلوده، شما را در معرض ابتلا به مسمومیت غذایی قرار دهند. در این فاصله کم تا آزمون فرصتی برای خطر کردن نیست.
  • برای دوباره گرم کردن غذاهای باقیمانده، باید آنها را تا ۷۴ درجه سانتی گراد گرما دهید چرا که اگر حرارتی که مجدداً برای گرم کردن غذا به آن ها داده می شود به این حد نرسد، امکان آن وجود دارد که میکروب های وارد شده در غذا در آن ها باقی مانده و سبب مسمومیت شما گردند.
  • کنسرو مواد غذایی را قبل از مصرف، باید به مدت ۲۰ دقیقه در آب کاملاً جوش، بجوشانید و سپس مورد مصرف قرار دهید.
  • هرگز باقیمانده غذایی را که در یخچال گذاشته اید، بیشتر از یک بار گرم نکنید، اگر غذای دوباره گرم شده اضافه آمد آن را دور بریزید.
  • قبل از مصرف غذا حتما دست ها بخصوص لا به لای انگشتان و زیر ناخن های خود را کاملا شست و شو دهید.

استفاده از برخی مواد غذایی نیز می تواند به جلوگیری از مسمومیت غذایی کمک کند. سیر به دلیل دارا بودن خواص ضدباکتریایی، ضد ویرووسی و ضد قارچی می تواند مسمومیت ها را کاهش دهد. علاوه بر این قادر است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. سولفور موجود در آن از ایجاد مشکلات گوارشی ممانعت کرده و سبب تقویت معده و روده می شود. استفاده از سبزی مرزه نیز می تواند در ضد عفونی کردن دستگاه گوارش موثر باشد. همچنین بهتر است از لیموی تازه در برنامه غذایی استفاده شود. به طور کلی با داشتن یک برنامه غذایی متنوع، متعادل، تازه و خانگی، همراه با رعایت اصول بهداشتی می توانید از ابتلا به این بیماری و از دست رفتن ساعت های طلایی قبل از آزمون سراسری جلوگیری کنید.

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)