تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۴

ما مانند یک پزشک و یا یک مشاور درمان به شما نمی‌گوییم چه بخورید و چه نخورید، ما تنها با ارائه چند ترفند کارا و چند راه حل ساده، به تقویت حافظه شما کمک می‌کنیم. مام قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها، مقالات رسانه‌ها و اینترنت پر از نوشته، مطالب و صفحه‌هایی است که به شما می‌گویند: چگونه از […]

bigstock-bench-on-green-grass-with-conc-18391673

ما مانند یک پزشک و یا یک مشاور درمان به شما نمی‌گوییم چه بخورید و چه نخورید، ما تنها با ارائه چند ترفند کارا و چند راه حل ساده، به تقویت حافظه شما کمک می‌کنیم.

مام قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها، مقالات رسانه‌ها و اینترنت پر از نوشته، مطالب و صفحه‌هایی است که به شما می‌گویند: چگونه از بدن خود نگهداری کنید. اما بسیار اندک هستند مطالبی که به شما بگوید؛ چگونه ذهن و حافظه خود را فعال کنید و کارایی آن را افزایش دهید. می‌دانید که این بخش از بدن نیز درست مثل هر قسمت دیگر بدن، مهم است. حال باید از شما بپرسیم که:

آیا شما جزو افرادی هستید که این عبارات را بسیار بر زبان می‌آورید؟ «وای، یادم رفت»، «یادم رفت، چی بود؟» و … آیا برای شما پیش آمده که اسم یک فرد، حتی از نزدیکان خود را فراموش کرده باشید؟ آیا نام غذایی که خوردید، رستورانی که رفتید و یا فیلمی را که هفته گذشته تماشا کردید را از یاد برده‌اید؟ آیا ترس دارید، مبادا آلزایمر گرفته باشید؟ نه نترسید، شما تنها نیاز به تمرین و تقویت حافظه خود دارید.

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های انسان هنگام افزایش سن، ترس از ابتلا به بیماری آلزایمر است که در عصر حاضر، گسترش رو به رشدی داشته است. این بیماری، رایج‌ترین شکل زوال عقل است. آلزایمر یک بیماری عصبی است که پیش‌رونده و برگشت ناپذیر است. این بیماری باعث تغییر رفتار، شخصیت، پاک‌سازی و مختل سازی حافظه و تفکر در فرد بیمار می‌شود.

پزشکان شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را تا حدی ژنتیکی می‌دانند، اما پژوهش‌های حاضر، تأثیر شیوه زندگی و عواملی چون رژیم غذایی و ورزش را در این بیماری بسیار مهم می‌دانند. به عبارت دیگر، شما می‌توانید با اصلاح روش زندگی مثل: تغذیه، فعالیت فکری و انجام ورزش‌های سبک، به جنگ این بیماری بروید. در اینجا چند ترفند جالب وجود دارد که در این راه به شما کمک شایانی خواهد کرد. با انجام آن‌ها، نتیجه مطلوب را احساس خواهید کرد.

index

ترفند اول:

نوشتن و خواندن: بسیار بخوانید و بنویسید. بلند بخوانید، با تغییر صدا و به جای شخصیت‌های کتاب یا نویسنده بخوانید. خاطرات روزانه و… را بنویسید. از مطالبی که دوست دارید، خلاصه بردارید. مطلب را با دقت به کلمات و با احساس‌های متفاوت بخوانید. هر چیزی را که دوست دارید و می‌خواهید، بخوانید و بنویسید. نوشتن و خواندن یکی از بهترین فعالیت‌های تقویت و افزایش حافظه است.

ترفند دوم:

با هر دستی که عادت به مسواک زدن دارید، از امشب با آن یکی دستتان مسواک بزنید. مثلاً اگر با دست راست مسواک می‌زنید، از امشب مسواک را با دست چپ گرفته و مسواک بزنید.

ترفند سوم:

یک تصویر یا یک عکس خانوادگی و حتی یک وسیله الکترونیکی را به دقت نگاه کرده، بعد با چشم‌های بسته شروع به توصیف آن با حداکثر جزییات ممکن کنید.

ترفند چهارم:

اگر همیشه عادت به یک دوش گرفتن ساده دارید، از این پس یک حمام درست و حسابی و سنتی را البته با صرفه جویی و رعایت میزان مصرف آب تجربه کنید.

ترفند پنجم:

اگر هر روز با ماشین سرِ کار می‌روید، گاهی این عادت را تغییر دهید. کمی از مسیر را پیاده و بقیه را با اتوبوس به محل کار خود بروید.

images

ترفند ششم:

به روی میز کار خود نگاهی بیندازید، حالا جای همه چیز را عوض کنید. مثلاً جامدادی را به جای تراش رومیزی بگذارید. همچنین می‌توان این کار را با تغییر جای وسایل آشپزخانه انجام داد.

ترفند هفتم:

اگر سوار آسانسور می‌شوید، چشم‌ها را ببندید و سعی کنید دکمه طبقه مد نظر خود را فشار دهید. البته قبل از فشار دادن چشم‌هایتان را باز کنید تا اشتباهاً به طبقه دیگری نروید!

ترفند هشتم:

در زمان استراحت، زنگ تفریح کار یا کلاس، به جای نشستن و خوراکی خوردن، از جای خود بلند شوید کمی قدم بزنید و هوای تازه استنشاق کنید.

ترفند نهم:

اگر روی میز کار یا طاقچه و دکور منزلتان، عکس یا ساعت رومیزی دارید، آن‌ها را وارونه بگذارید.

ترفند دهم:

سعی کنید به جای نگاه کردن به غذا، از بو یا مزه آن پی ببرید که درون بشقابتان چه غذایی وجود دارد. با چیزهای دیگر هم می‌توانید همین کار را بکنید، همین حدس زدن یکی از تمرین‌های خوب برای تقویت حافظه است.

images

ترفند یازدهم:

سرگرمی تازه‌ای برای خود انتخاب کنید. عادات سرگرمی روزمره خود را با انتخاب‌های جالب، هر چند متفاوت و گذرا تغییر دهید.

ترفند دوازدهم:

با حضور فعال، با دقت گوش کرده و نگاه کنید. به عبارت دیگر، در لحظه حضور آگاهانه داشته باشید. هنگامی که تلویزیون تماشا می‌کنید، واقعاً با تمام حضور تماشا کنید. هنگامی که با دوستی صحبت می‌کنید، واقعاً و با وجود به او گوش دهید.هنگامی که به خبری گوش می‌دهید، دقیقاً بشنوید که چه می‌گوید و … در این گونه دیدن و شنیدن، حتماً برای شما سوال پیش خواهد آمد، در غیر این صورت ذهن شما در جای دیگری سیر کرده است.

ترفند سیزدهم:

باغبانی هم به شما در تمرکز و تقویت حافظه کمک بسیار می‌کند. برای این کار، از یک یا دو گلدان هم که شروع کنید، خوب است. شما می‌توانید به مرور زمان، سبزیجات مورد نیازتان را پرورش دهید.

ترفند چهاردهم:

بازی با کلمات، حل جدول، حل معما، طرح چیستان، شبیه سازی و… به طور کل، بازی به صورت جمعی بسیار شادی بخش است و ذهن را به فعالیت وادار می‌کند.

ترفند پانزدهم:

برای شانه زدن نیز همان تمرینی را که برای مسواک زدن گفتیم انجام دهید. یعنی با هر دستی که عادت به شانه زدن داشتید، تغییر دهید.

images

ترفند شانزدهم:

حفظ کردن شعر، داستان، متن فیلم، لغات، یک ترانه، فرمول، گوش دادن به موسیقی موسیقی‌دانان بزرگ، یادگیری یک ترفند و… همه کمک شایانی به تقویت و فعالیت ذهن و حافظه شما می‌کند.

ترفند هفدهم:

گاهی اوقات در منزل با چشمان بسته کار کنید. مثلاً سعی کنید جای اشیاء را با چشم بسته پیدا کنید، مواد اولیه غذا را با چشم بسته بشویید. با چشم بسته وسایل را به سر جای اول برگردانید و …

ترفند هجدهم:

چشم‌ها را ببندید. از توی کیف و جیب خود دسته کلید را بردارید. حالا بدون این که چشم‌های خود را باز کنید، سعی کنید کلید را داخل قفل قرار داده و در را باز کنید.

ترفند نوزدهم:

هر کار و فعالیتی که منجر به شادی درونی شما می‌شود، انجام دهید. البته اگر جمعی باشد بهتر است. احساس شادی برای کارایی بدن به خصوص ذهن، بسیار مفید است.

ترفند آخر:

تکرار، تکرار و تکرار است. شماره تلفن، شعر، داستان، نام فرد و… تنها با تکرار است که در حافظه خواهد ماند. بنابراین، هر چیزی را که می‌خواهید وارد حافظه کنید، مدام تکرار کنید. انتخاب کلمات برای تکرار بسیار مهم هستند. کلمات شما باید جذاب، زیبا و از نظر شما خوشایند باشند.از امروز سعی کنید این ترفندها را بکار ببرید تا پس از مدت کوتاهی نتایج شگفت انگیز آن را ببینید.

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)