تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷

اجازه ندهید افکار مخرب تمرکز شما را به هم بزند و در شما اضطراب ایجاد کند. خود را قبل از پاسخ ندادن به بعضی از پرسش ها آماده کنید. اگر به چند تست پشت سر هم بر می خورید که نمی توانید به آن ها پاسخی بگویید….

چگونه تست بزنیم؟

نخستین مرحله و یکی از بهترین روش های آمادگی برای تست زدن آن است که پس از خواندن هر مبحث تست های مربوط به آن مبحث را در زمان مقرر بزنیم. یعنی وقتی درسی را خواندید و خود را آماده دیدید برای خود تست هایی را مشخص و زمانی را به صورت ابتدایی و تقریبی معیّن کنید و در آن زمان تست ها را پاسخ دهید. مثلا اگر برای درس ریاضی ۳۰ تست مشخص کرده اید، ۴۵ دقیقه وقت بگذارید و آن ها را پاسخ دهید. ممکن است در ابتدا از این تعداد فقط چند تست را پاسخ دهید. ولی اصلا اهمّیّت ندارد زیرا در آزمون سراسری به جز معلومات و آگاهی که شرط لازم این آزمون است، سرعت عمل نیز به عنوان یکی از سایر شرط ها مهم است. هر قدر خوب بخوانید و خوب تسلّط داشته باشید با این حال اگر سرعت عمل نداشته باشید موفّق نخواهید بود پس، تست زدن را با زمان یاد بگیرید.
در قدم بعدی آزمون های آزمایشی تاثیر بسیار بالایی در تسلّط شما به تست زنی خواهند داشت. زیرا یاد خواهید گرفت که چگونه از زمان و معلومات تان استفاده کنید. بهترین آزمون های آزمایشی، آزمون هایی هستند که بودجه بندی متناسب درسی داشته باشند.
یکی از مهم ترین کارکردهای آزمون های آزمایشی، تمرین آزمون دادن است. دقیقاً مثل طرح اوّلیّه ای که نقّاش می کشد و نیاز به تصحیح، دقیق شدن و برطرف کردن اشتباهات دارد. پس توقّع نداشته باشید که از لحظه ی اوّل یک نقاشی بی عیب و نقص داشته باشید و فراموش نکنید که تک تک بندهای هنر آزمون دادن، نیاز به تمرین و دقّت و باز هم تمرین دارد.
روش های آزمون دادن را می توان در دو دسته ی «تکنیک های نحوه ی صحیح آزمون دادن» و «روش های کاربردی مدیریت آزمون» تقسیم بندی کرد. روش های صحیح آزمون دادن روش هایی هستند که مانع از رو به رو شدن با کمبود وقت در جلسه ی آزمون می شوند و سبب خواهند شد تا از هر درسی به اندازه ی تسلّط و توانایی مان نتیجه بگیریم. این روش ها عبارتند از:
۱- زمان بندی قبل از آزمون
همان طور که می دانید در ابتدای دفترچه پرسش های آزمون برای هر درس، زمان خاصی پیشنهاد شده است. شما می توانید با توجه به شناختی که از روحیّات و توانایی های خود دارید زمان بندی مناسبی برای جلسه ی آزمون در نظر بگیرید. اختصاص زمان اصلا به این معنی نیست که در تمام مدّت چشم به ساعت بدوزید و تمرکز خود را از دست بدهید. بلکه برای مطابقت با زمانی که پیش بینی می کنید، پس از پاسخ دادن به نیمی از پرسش های هر درس، به ساعت خود نگاهی بیندازید. اگر مطابق با زمان باشید که اوضاع بر وفق مراد است. ولی در صورت عقب بودن از برنامه، باید اندکی به سرعت خود بیافزایید. به یاد داشته باشید که افزایش سرعت به معنای افزایش دلهره و عصبی شدن نیست. در صورت تمام نشدن پرسش های یک درس در زمان مقرّر، فوراً به سراغ درس بعدی بروید و به هیچ وجه اجاره ندهید این مسأله، پاسخ گویی به پرسش های سایر دروس را خدشه دار نماید.
۲- روش یک ضرب دو ضرب (وزنه برداری)
برای جلوگیری از اتلاف وقت و استفاده ی بهینه از زمان، تست های آزمون را به سه دسته تقسیم کنید و متناسب با هر گروه برخورد خاصی داشته باشید.
الف) پرسش هایی که جواب آن ها را بلد هستیم یا فکر می کنیم در کمتر از یک دقیقه آن ها را به جواب می رسانیم. به این پرسش ها باید در همان لحظه پاسخ داد.
ب) پرسش هایی که بعد از حل به جواب نمی رسد یا این که از قیافه شان پیداست که وقت گیرند. این پرسش ها را با ضربدر مشخّص می کنیم، یعنی «بماند برای بعد».
ج) پرسش هایی که مطمئن هستیم «بلد نیستیم» با دو ضربدر مشخّص می کنیم، یعنی به این پرسش ها دست نخواهیم زد.
پس از این که تمام تست ها را یک بار تا انتها بررسی کردیم و گروه یک را پاسخ دادیم بار دوم در صورت داشتن وقت کافی به تست های گروه دوم می پردازیم. به این ترتیب شما می توانید به بیشترین تست در کمترین زمان ممکن پاسخ بگویید. فراموش نکنید که امتیاز تست آسان، متوسط و سخت یک درس در آزمون سراسری یکسان است و اگر از چنین روشی استفاده کنید، می توانید زمانی را که صرف حل کردن تست سخت می کنید، به پاسخ گویی تعدادی تست متوسّط یا ساده اختصاص دهید.
تذکر مهم: اشتباهات غیر علمی در آزمون سراسری شایع تر از اشتباهات علمی داوطلبان است. اشتباهاتی نظیر:
♦ «نیست» را «است» دیدن و بالعکس
♦ عجله کردن در خواندن صورت مساله
♦ انتخاب گزینه ی هم شماره با پاسخ پرسش. مثلا در پرسش های فیزیک بعد از محاسبه به جواب ۲ می رسید که این جواب در گزینه ی ۴ وجود دارد و شما به اشتباه گزینه ی ۲ را به عنوان پاسخ صحیح انتخاب می کنید.
♦ عدم تطبیق شماره ی پرسش حین انتقال پاسخ به پاسخ برگ و…
بکوشید از هم اکنون در مورد رفع چنین مشکلاتی اقدام کنید. چرا که افزایش دقّت جز با تمرین ممکن نیست. نمونه ی همین اشتباهات نه تنها در آزمون آزمایشی بلکه هنگام تست زدن در منزل نیز رخ می دهد. حتی اگر افزایش سرعتی که منجر به بی دقتی و کسب نمره ی منفی شود، بدون ارزش است.
دسته ی دوم از توانایی ها که بایستی به تقویت و تمرین آن ها بپردازیم روش های مدیریت آزمون است. قبل از توضیح این مبحث کمی با خود بیاندیشید آیا نمونه ای از این موقعیّت ها را در جلسه ی آزمون تجربه کرده اید:
♦ برخوردن به چند پرسش سخت پی در پی، خصوصا در درسی که در آن احساس تسلّط و توانایی بیشتری دارید.
♦ به یاد آوردن انتظارات و خواسته های دیگران.
♦ بی اعتمادی نسبت به توانایی ها و قابلیت های خود.
♦ نگاه کردن به خانه های سفید پاسخ برگ و آمارگیری از پرسش هایی که قادر به پاسخ گویی نبوده اید.
در این حالات تمام قوای تان تحلیل می رود، پس بیش تر از یک راهکار به شما توصیه نمی کنم: چند لحظه آرامش و تمرکز . اندیشیدن به بهترین راه تسلّط به خود و ادامه ی کار.
اجازه ندهید افکار مخرب تمرکز شما را به هم بزند و در شما اضطراب ایجاد کند. خود را قبل از پاسخ ندادن به بعضی از پرسش ها آماده کنید. اگر به چند تست پشت سر هم بر می خورید که نمی توانید به آن ها پاسخی بگویید، مطمئن باشید این مسأله کاملا غیر درسی است و هرگز به معنای عدم تسلّط و توانایی شما در پاسخ دادن به این پرسش ها و یا سایر پرسش ها ی آزمون نیست. هر آزمون مجموعه ای از پرسش های آسان، متوسط و سخت است. کسی موفّق تر است که به پرسش های آسان و متوسط پاسخ گوید. از طرفی به اندازه ی زمان و توانی که صرف مطالعه ی یک درس کرده اید از خود متوقع باشید. تصوّر نکنید که بایستی تمام مطالب یک درس یا یک بخش را به یاد داشته باشید.
اساس تست زدن شما از زمان مطالعه تان در منزل پایه ریزی می شود. به دانسته های تان اعتماد کنید. آزمون فقط آخرین مرحله ی آموختن است. آزمون به یک معنا یعنی پیاده کردن آن چه قبلا آموخته اید. پس در هنگام پاسخ گویی به پرسش ها تنها هدف تان تمرکز و سعی در استفاده از تمام آموخته های تان باشد. اجازه ندهید افکار مخرّب و منفی با اتلاف انرژی شما، مانعی برای نتیجه گیری مطلوب تان باشند. این مجموعه سبب خواهد شد تا به نتیجه ای که شایسته ی میزان مطالعه و آگاهی شماست دست یابید.

 

«گ.۲»

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)