تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸

کجا … ؟ خانه یا کتابخانه

با آغاز فصل تابستان و شروع سال تحصیلی جدید برای داوطلبان آزمون سراسری، یکی از دغدغه هایی که اغلب داوطلبان خواهند داشت، موضوع مکان مناسب مطالعه است. اگرچه در نگاه اول موضوع چندان پیچیده و بقرنج نیست ولی همین موضوع ساده در بسیاری موارد ذهن و فکر داوطلبان را چنان اشغال می کند که گاهی برای روزهای متعدد آنان را از انجام فعالیت مطالعاتی باز می دارد. طبیعی است که توقف یا تاخیر این فعالیت سبب افت علمی داوطلب و نیز عقب ماندن وی از گردونه ی رقابت خواهد شد. خوب است یک بار برای همیشه این موضوع را از خود بپرسید که : «ویژگی های مطالعاتی من چیست؟ و براساس این ویژگی ها کدام یک از دو فضای مطالعاتی خانه یا کتابخانه را برای فعالیت های مطالعاتی ام باید انتخاب نمایم.»

کلمه ای در صورت پرسش نهفته است که کلید حل معماست. «ویژگی» این کلمه ی مهم و گره گشاست. واقعیت این است که موضوع مکان مطالعه کاملا مربوط می شود. داوطلبی که تا کنون عادت به مطالعه در محیط کتابخانه نداشته است، طبیعی است که در این محیط تمرکز کافی برای فعالیت مطالعاتی نخواهد داشت و در مقابل داوطلبی که محیط کتابخانه را فضایی امن و آرام برای مطالعه تشخیص می دهد. از این مکان بهترین و ارزشمندترین استفاده را می برد. بنابراین در قدم نخست باید از تغییرات ناگهانی محل مطالعه ی خود خودداری کنید.

اما نقطه ی محوری برای تصمیم گیری پیرامون محل مطالعه، خصوصیات و ویژگی هایی است که یک مکان مطالعاتی مناسب باید داشته باشد. دوری از عوامل حواس پرتی، نور مناسب و کافی، آرامش سازنده و غیر مخرب، نظم و … عوامل ابتدایی و لازمی هستند که یک مکان مطالعاتی باید از آن ها برخوردار باشد. اکنون این وظیفه داوطلب است که شرایط خویش را بسنجد و بهترین مکان را برای مطالعه ی خود انتخاب کند اما پس از انتخاب، تا زمانی که شرایط تغییری نکرده است باید از تغییر محل مطالعه خودداری نمود.

مهم ترین نکاتی که هر داوطلب باید در نظر داشته باشد، نظم و بازده مطالعاتی است. این که برای کار مطالعاتی برنامه ی منظم و مشخصی وجود داشته باشد، این که داوطلب به انجام منظم برنامه ی مطالعاتی خود مقید باشد، این که داوطلب متناسب با وقتی که صرف مطالعه می کند، بهره برداری مناسبی داشته باشد و این که داوطلب از وقتی که در اختیار دارد بهترین و بالاترین میزان بهره برداری را داشته باشد نکات تعیین کننده ای هستند که هر داوطلب برای انتخاب محل مطالعه باید به آن ها توجه کند.

لازم است هر داوطلب پس از انتخاب محل مطالعه، کارهایی را که در طول یک هفته انجام می دهد یادداشت نماید. در پایان هفته مقایسه ی عملکرد با شرایط و وقت های در اختیار نشان می دهد که فضای انتخاب شده دارای بازده مناسب هست یا خیر. این جمع بندی به ادامه یا توقف مطالعه در مکان انتخاب شده حکم خواهد کرد.

یکی از رموز موفقیت در هر کار و فعالیتی، داشتن برنامه و نظم در اجرای برنامه است. مطالعه نیز از این قاعده مستثنی نیست و موفقیت در این سال تحصیلی وابستگی تام و تمامی به این موضوع دارد.

براساس یافته های روان شناسی، نظم نوعی رابطه ی هماهنگ میان اجزای یک مجموعه، برای تحقق یافتن هدف مشخصی است. به گونه ای که هر جزیی از اجزای مجموعه، مکمل دیگری باشد و فقدان هر یک از این اجزا سبب بشود که مجموعه ی مورد نظر، هدف خاص و اثر مطلوب خود را از دست بدهد.

براساس این تعریف، برای داوطلب آزمون سراسری که هدفش موفقیت در آزمون سراسری است و برای رسیدن به این هدف اقدامات فراوانی انجام داده است، نظم اهمیت فوق العاده ای دارد زیرا در صورت دوری از نظم، اقدامات وی که مانند زنجیره ای به یکدیگر متصل است، از هم جدا می شود و نتیجه ای نامطلوب حاصل خواهد شد.

این نظم نه فقط ساعات خواب، ساعات مطالعه و … را شامل می شود بلکه مکان مطالعه را نیز در بر می گیرد. از این رو قویا تذکر می دهم که مکان مطالعه ی شما باید خالی از هرگونه وسایل اضافی و کاملا مهیای مطالعه باشد. پس بکوشید در هنگام مطالعه ی یک درس خاص تمام وسایل اضافی حتی کتاب و دفترهایی را که مربوط به سایر دروس است از دسترس خود و از دیدتان خارج کنید. مکان مطالعاتی شما باید فقط اختصاص به مطالعه و فعالیت های مرتبط با آن باشد. لازم است در مکان مطالعه صرفا مطالعه ی متمرکز انجام شود. یافتن محل ایجاد این تمرکز از وظایف اولیه ی شماست.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)