تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
یازده تکنیک برای تقویت تمرکز

یازده تکنیک برای تقویت تمرکز

اکثر افراد دوست دارند، مواقعی را که مطالعه می کنند جای مناسب و راحتی داشته باشند. البته برخی افراد این گونه نیستند و در مترو، اتوبوس و تاکسی و حتی حاشیه ی خیابان نیز به راحتی روی مطلب یا موضوع مورد نظرشان تمرکز می کنند. چرا برخی می توانند تمرکز حواس داشته باشند و برخی دیگر از آن بی بهره اند؟ تقویت تمرکز به تمرین نیاز دارد. ممکن است در هنگام شروع تمرینات ابتدا پیشرفت کمی را حس کنیم ولی مدتی که از پرورش یادگیری مهارت ها گذشت، شاهد پیشرفت های قابل توجهی خواهید شد.

برای شروع تمرینات باید موارد زیر را تمرین کنید.

  • حواست را جمع کن

این شیوه ممکن است ظاهرا ساده به نظر آید ولی در عین حال بسیار موثر است. وقتی که حواستان پرت می شود و ذهنتان سرگردان است مرتب به خودتان هشدار دهید که ”حواست را جمع کن.“ این روش کم کم باعث می شود که توجه شما به موضوع مورد نظرتان جلب شود.

  • روش عنکبوتی

اگر شما تار عنکبوتی را تحریک کنید، تار تکان می خورد و عنکبوت نسبت به جنبش تار از خود واکنش نشان داده و می خواهد علت حرکت را بیابد. ولی وقتی این عمل چندین بار تکرار شود، خواهید دید که عنکبوت دیگر نسبت به حرکت تار هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد و متوجه می شود که حشره ای به دام نیفتاده است. این روش را یاد گرفته و ذهن خود را پرورش دهید و در برابر حواس پرتی تسلیم نشوید. شما باید تمرکزتان را بر روی هدفی که در ذهن دارید، حفظ کنید.

  • فرصتی برای افکار مزاحم

در طول روز، زمان ویژه ای را به فکر کردن درباره مسایلی که به ذهن شما خطور می کند و تمرکزتان را بهم می زند اختصاص دهید. به طور مثال ساعت ۳۰:۴ تا ۵ بعداز ظهر زمانی است که شما می توانید به ایین افکار بپردازید. هنگامی که این افکار در طول روز به ذهن شما خطور کرد و باعث نگرانی شما شد، به یاد بیاورید که زمان ویژه ای را برای آن ها در نظر گرفته اید و اجازه دهید که از ذهن شما خارج شود. کسانی که از این روش استفاده کرده اند، توانسته اند ۳۵% از افکار مزاحم را در طول ۴ هفته در خود کاهش دهند و این تغییر بزرگی است.

  • چوب خط زدن برای افکار مزاحم

کارت های کوچکی درست کنید و آنها را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید، یک قسمت را به صبح و یک قسمت را به بعداز ظهر و قسمت دیگر را به شب اختصاص دهید. هربار که حواستان پرت شد، یک خط در قسمت مخصوص بکشید. هر روز یک کارت برای خود تهیه کنید. به مرور  متوجه خواهید شد که تعداد خط ها روز به روز کاهش می یابد و این واقعا جالب است.

  • زمان استراحت

وقتی که ما مدت طولانی می نشینیم، خون بدن ما به دلیل نیروی جاذبه، به طرف پایین ترین نقطه ی بدن یعنی پاها کشیده می شود. ماهیچه های ما همانند یک پمپ عمل می کنند. هنگامی که پس از نشستن راه می رویم، خون به طور یکنواخت به سراسر بدن می رسد. در نتیجه اکسیژه بیشتری به مغز می رسد و احساس شادابی و سرحالی می کنیم.

  • عوض کردن موضوع

بسیاری از دانش آموزان به وسیله ی تغییر موضوع مطالعه به تمرکزشان کمک می کنند. شما هم می توانید هر ۲ ساعت را به مطالعه ی یک درس اختصاص دهید و پس از آن موضوع را عوض کنید.

  • جایزه و پاداش

هنگامی که کاری را به طور کامل انجام دادید، به خودتان پاداش دهید. کار شما ممکن است خیلی کوچک یا بزرگ باشد. شما هم می توانید متناسب با کارتان برای خود جایزه یا پاداش در نظر بگیرید. این جایزه می تواند خواندن یک مطلب جالب و دیدن فیلم و یا هر چه شما دوست دارید باشد.

  • از انرژی درونی تان بهترین استفاده را ببرید

چه مواقعی انرژی شما در بالاترین حد است؟ در چه ساعاتی احساس می کنید سطح انرژی شما پایین است؟ سخت ترین درس های تان را در ساعاتی که انرژی درونی تان بالاست مطالعه کنید. مثلا اگر احساس می کنید در ساعات اولیه ی شب بیش ترین هوشیاری را دارید، مشکل ترین درس های تان را در این ساعات مطالعه کنید و درس های آسان تر را به ساعات بعدی موکول نمایید. اکثر افراد درس های مشکل شان را به آخرین ساعات که معمولا در آن خسته هستند موکول می کنند و همین امر باعث مشکل تر شدن ایجاد تمرکز می شود. اگر شما هم این عادت را ارید آن را کلا برعکس کنید، درس های مشکل در ساعات اوج انرژی و درس های آسان تر و آن هایی که به آن علاقه دارید را به دیگر ساعات موکول کنید. انجام همین کار به تنهایی می تواند کمک بسیار موثری برای بهبود تمرکز شما باشد.

  • تجسم تمرکز آور

به عنوان یک تمرین، قبل از اینکه مطالعه تان را شروع کنید به مواقعی که تمرکز کردن برای شما دشوار نیست، فکر کنید. مهم نیست که چه موقعیتی را تجسم می کنید، فقط سعی کنید خود را در آن موقعیت ببینید. احساس کنید با قرار دادن خود در آن موقعیت قبل از هر مطالعه، آن تجربه را دوباره به دست می آورید و سپس بهتر می توانید مطالعه ی خود را آغاز کنید.

۱۰ـ ایستادن

اگر حواس تان پرت شده است، بایستید و روی تان را از کتاب های تان برگردانید؛ در حالی که به کتاب خیره مانده اید و در موارد قوی تر شدن ضعف تان که با خود نجوا می کنید. پشت میزتان ننشینید، اگر این کار را انجام دهید بعد از مدتی مطالعه با رؤیا پردازی و احساس گناه مرتبط خواهید شد و اگر مجبور به تخیل هستید که همه ی ما گاهی انجام می دهیم، بلند شوید و در اتاق قدم بزنید. اتاق را ترک نکنید، فقط بایستید و در حالی که به تکالیف درسی تان نگاه نمی کنید به تخیل بپردازید، این کار فکر شما را بر روی کارتان متمرکز می سازد. بزودی متوجه می شوید که گفتن جمله ی ”من باید بایستم“ به شما در متمرکز کردن حواس تان کمک می کند.

۱۱ـ اهداف کوتاه مدت و زمان دار

اهداف کوتاه مدت و منظمی را برای خود در نظر بگیرید. این زمان را به زیر مجموعه هایی تقسیم کنید. وقتی که اولین صفحه را تمام کردید، زمان خاصی را برای صفحه ی بعد و یا فعالیت دیگری که باید انجام دهید، اختصاص دهید. اگر ریاضی می خوانید، زمانی را برای حل هر مسئله در نظر بگیرید. به عبارت دیگر تکالیف تان را به واحدهای کوچکی تقسیم کنید. برای همه ی اهداف معین شده ی خود زمانی را تعیین کنید. این شیوه توانایی شما را برای مطالعه کردن، بدون اینکه ترکزتان را از دست بدهید، افزایش می دهد.

 

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)