تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸

یک ماجرای قدیمی، استرس!

صبح یک روز زمستانی خانه را به قصد مدرسه ترک می کنید. آن روز از درس سختی امتحان دارید و برای معلم نمره ی آزمون بسیار اهمیت دارد. بدن تان در این شرایط با ضربان تند قلب، تنفس سریع عرق ریختن به آن چه در فکرتان می گذرد پاسخ می دهد. استرس همین واکنش بدنی است که می تواند در پاسخ به محرک های بیرونی و درونی رخ دهد.

استرس معمولا به دو گروه سودمند و مضر تقسیم می شود.

استرس سودمند، استرس خوشایند و مطلوبی است که همه ی ما در زندگی خود ناگزیر از آن هستیم؛ مانند استرس بیدار شدن به موقع یا رسیدن به قراری که تعیین کرده ایم. استرس مضر، استرس ناخوشایند و نامطلوبی است که به سبب عواملی بروز پیدا می کند؛ مثل استرسی که از یک بیماری ناشی می شود. بدن همیشه در حالتی از استرس خوشلیند و ناخوشایند قرار دارد. در واقع فقدان کامل استرس به معنی فقدان کامل تحریک بیرونی است که در اصل چنین چیزی امکان ندارد.

علل و عوارض استرس

با این که استرس در زندگی ما فراگیر است ولی بعضی موارد بیش تر از سایر علت ها موجب استرس می شوند. از جمله علل مهم آن می توان به تغییرات زندگی، (در واقع هر تغییری مثل تغییر محل زندگی یا مدرسه و …) گرفتاری ها و ناآگاهی ها و تعارض ها اشاره کرد.

البته درجه ی استرس همه یکسان نیست. معمولا استرس را درجه بندی می کنند که از بیش ترین میزان تا کم ترین میزان، مقیاس آن را تعیین می کنند.

مثلا مرگ یک عزیز در مقایسه با شروع دوره ی دانشگاه با اتمام آن و یا حتی آزمون سراسری استرس بسیار بیش تری را به انسان وارد می کند. استرس مداوم و مرضی آثار زیادی روی بدن بر جای می گذارد. بیماری های ریوی، بیماری های عضلانی و مفاصل و بیمری های گوارشی، بیماری های قلب و عروق و هم چنین بیماری های دهان از جمله عوارض استرس هستند.

راهکارهایی برای کاهش استرس

  1. خوب برنامه ریزی کردن را یاد بگیرید. وقتی با برنامه ریزی پیش می روید و زمان را درست مدیریت می کنید میزان استرس شما به حداقل می رسد اما بدون برنامه قطعا وقت کم می آورید و به مطالعه ی تمام مواد درسی خود نخواهید رسید، این باعث می شود بدن شما میزان زیادی استرس را تحمل کند.
  2. محدودیت ها و ضعف های خود را بشناسید و آن ها را بپذیرید. مثلا هرگز هدفی که با توان شما تناسب ندارد را انتخاب نکنید چون وقتی از عهده ی آن بر نمی آیید استرس زیادی بر شما وارد می شود. بدانید که همه ی ما نقص ها و کمبودهایی داریم که یا باید آن ها را اصلاح کنیم و باید با آن ها کنار بیاییم و با توجه به آن ها برای خود اهدافی را تعیین نماییم.
  3. در زندگی روزمره، زمان هایی را برای تفریح و سزگرمی اختصاص دهید زیرا هر انسانی برای فرار از فشارهای زندگی به چنین لحظاتی نیاز دارد.
  4. مثبت اندیش، سازنده و مفید باشید. از انتقاد و عیب جویی دیگران خودداری کنید و یاد بگیرید از خوبی هایی که دیگران دارند تعریف و تمجید کنید.
  5. یاد بگیرید گذشت داشته باشید و به دیگران و عقاید آن ها احترام بگذارید تا دچار یاس و عصبانیت نشوید و عملکرد شما در تحصیل و زندگی ضعیف نشود.
  6. از رقابت های نابجا بپرهیزید. رقابتی را انتخاب کنید که سازنده باشد.
  7. ورزش را از برنامه ی خود حذف نکنید زیرا یکی از راه های مقابله با استرس ورزش کردن منظم است.
  8. مشکلات را درون خود نریزید و حتما کسی را برای حرف زدن درباره ی آن ها برای خود انتخاب کنید. حرف زدن در مورد احساسات و مشکلات استرس را کاهش خواهد داد.
  9. تفکرات منفی خود را عوض کنید. مثلا این که من نمی توانم وارد دانشگاه شوم فکری است که باید تغییر داده شود.
  10. اگر استرس تان هم چنان شما را دنبال می کند به روانپزشک مراجعه کنید و از او کمک بگیرید. درمان دارویی مشکل شما را به حداقل می رساند. استرس می تواند عوارض جبران ناپذیری را بر شما وارد کند. به همین دلیل باید آن را کاملا جدی بگیرید و سعی کنید به توصیه های مطرح شده عمل کنید تا استرس موجودتان را به حداقل برسانید.

 

 

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)