تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷

بسیاری از افراد با ثبت نام در باشگاه های ورزشی به دنبال عضله سازی و تناسب اندام هستند. بسیاری دیگر با اینکه وقت باشگاه رفتن ندارند، هفته ای چند بار پیاده روی می کنند تا استقامت شان بالا برود. خیلی ها هم اگر چه نه باشگاه می روند و نه پیاده روی می کنند، به […]

_روش_برای_تقویت_حافظه_و_یادگیری

بسیاری از افراد با ثبت نام در باشگاه های ورزشی به دنبال عضله سازی و تناسب اندام هستند. بسیاری دیگر با اینکه وقت باشگاه رفتن ندارند، هفته ای چند بار پیاده روی می کنند تا استقامت شان بالا برود. خیلی ها هم اگر چه نه باشگاه می روند و نه پیاده روی می کنند، به شدت در حسرت اندکی وقت اضافه هستند تا هیکل شان را روی فرم بیاورند. اما آیا همین قدر که در صدد دستیابی به اندام ایده آل هستید، به سلامت مغز و تقویت حافظه ی تان هم فکر می کنید؟ آیا می دانستید با بهبود قدرت حافظه، سرعت یادگیری تان افزایش می یابد و در سنین پیری از ابتلا به بیماری آلزایمر در امان خواهید ماند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با ۸ روش تقویت حافظه و یادگیری سریع تر که البته بسیار ساده و بی دردسر هستند، آشنا شوید.

  1. کار کشیدن از حافظه

توآیلا ثاب (Twyla Tharp )، رقصنده و طراح رقص مشهور آمریکایی، در زمینه ی تمرین حافظه به نتایج جالبی دست یافته است. وی می گوید هر وقت پای تماشای اجراهایی که خودش طراحی کرده می نشیند، سعی می کند ۱۲ تا ۱۴ مورد از اصلاحاتی را که قصد دارد بعدتر با گروهش در میان بگذارد، حفظ کند. چنانچه فکر می کنید حفظ کردن این تعداد اصلاحات، کار شاقی نیست، سخت در اشتباه هستید. ثارب در کتاب عادت خلاق ادعا می کند اغلب مردم فقط می توانند حداکثر سه مورد از اصلاحات را به یاد بیاورند.

مقصود ثارب این است که یاد بگیرید نکات مورد نظرتان را یادداشت نکنید، بلکه به ذهن بسپارید و سپس سعی کنید هر نکته را از حفظ با دیگران به بحث بگذارید. پژوهش هایی که پیرامون قدرت مغز انجام شده اند نیز به تأثیر مثبت این تمرین اذعان دارند. فعالیت های ذهنی، به ویژه فعالیت هایی که عملکرد مغز را در تمامی سطوح (دریافت، یادآوری و تفکر) تحریک می کنند، موجب بهبود بهره وری مغز می شوند. شاید با خودتان بگویید ما که طراح رقص نیستیم، پس این تمرین به دردمان نمی خورد. اما شاید در موقعیتی قرار بگیرید که لازم باشد در مورد یک سخنرانی اظهار نظر کنید یا ممکن است دوست تان علاقمند باشد درباره ی آثار جالبی که در بازدید اخیرتان از فلان موزه مشاهده کردید، گپ بزنید. موقعیت هایی از این قبیل، فرصت های بسیار مناسبی هستند تا ماهیچه های مغزتان را ورزش دهید.

تکرار، ساده ترین راهکاری است که در یادآوری هر چیزی مؤثر است. فرض کنید با شخص جدیدی به اسم سیاوش آشنا شده اید. وقتی سیاوش خودش را معرفی کرد، بهتر است به جای اینکه بگویید «از آشنایی تون خوش وقتم.» از جمله ی «سیاوش، از آشنایی باهات خوش وقتم.» استفاده کنید تا با تکرار اسم طرف مقابل، اسمش را راحت تر به خاطر بسپارید.

  1. تکرار مداوم یک کار جدید

وقتی خودتان را به انجام مداوم یک کار جدید عادت می دهید، مسیرهای عصبی جدیدی در مغز شکل می گیرند که موجب می شوند در انجام کارهای جدید، کارآمدتر و پرسرعت تر ظاهر شوید.

یک کودک سه ساله به طور حتم آنقدر بزرگ شده که بتواند قاشق و چنگال دست بگیرد. اما فقط کافی است کودک دلبندتان را موقع غذا خوردن به حال خودش رها کنید تا ببینید چه افتضاحی به بار می آورد. کودکان در این سن اگر چه می توانند قاشق و چنگال دست بگیرند، هنوز قادر نیستند با قاشق و چنگال، شبیه بزرگ ترها غذا بخورند، اما سعی می کنند با تکرار مداوم این رفتار که البته در تمرین های اولیه چیزی جز کثیف کاری نیست، روش صحیح غذا خوردن با قاشق و چنگال را یاد بگیرند. با تکرار مداوم این رفتار، مسیرهای عصبی جدیدی در مغز کودک شکل می گیرند و موجب می شوند کودک در نهایت یاد بگیرد شبیه بزرگ ترها غذا بخورد.

حتما دلتان می خواهد بدانید بزرگسالان چطور می توانند مغزشان را به تشکیل مسیرهای عصبی جدید وادار کنند؟ قدم اول این است که انجام هیچ کاری را به تعویق نیندازید. شاید بگویید عادت به تعویق انداختن امور چنان در رفتارتان ریشه کرده که نمی توانید ترکش کنید. اما برای اینکه موتورتان راه بیفتد، پیشنهاد می کنیم کاری را انتخاب کنید که معمولا طرفش نمی روید. سپس به انجام قسمت کوچکی از این کار مشغول شوید. از آنجایی که این کار کوچک در راستای تکمیل همان کار بزرگ تری است که معمولا طرفش نمی رفتید، تشکیل مسیرهای عصبی جدید در مغز به تدریج آغاز می شود.

مثلا چنانچه عادت ندارید میز تحریرتان را مرتب کنید و همیشه انجام این کار را به تعویق می اندازید، می توانید با مرتب کردن فقط یک برگ کاغذ شروع کنید. یعنی از بین انبوه وسایلی که روی میز تحریرتان جمع شده است، یک برگ کاغذ بردارید و همان یک برگ را سر جایش قرار دهید. حتی می توانید برای شروع، بدون اینکه به کاغذ مورد نظر دست بزنید، فقط تصمیم بگیرید چه بلایی سرش بیاورید: آیا لازم است در موردش تصمیم بگیرید. با همین اقدام خیلی خیلی کوچک می توانید دست به کار شوید و مطمئن باشید تشکیل مسیرهای عصبی جدید در مغز به تدریج آغاز می شود. با ادامه ی این روند، به تدریج از فردی تنبل که عادت دارد انجام هر کاری را به لحظه ی آخر موکول کند، به فردی زبر و زرنگ تبدیل خواهید شد که هر کاری را به وقتش انجام می دهد.

  1. یادگیری یک مهارت جدید

بدیهی است که هر چه بیشتر از مغزتان کار بکشید، عملکرد مغز بهبود می یابد. مثلا یادگیری یک ساز جدید موجب خواهد شد در تبدیل اطلاعات دیداری (نُت موسیقی) به یک کار علمی (نواختن ساز) مهارت بیشتری پیدا کنید. یا مثلا یادگیری یک زبان جدید، مغزتان را با طرز تفکری متفاوت مواجه خواهد کرد و ناگزیرتان می کند خودتان را به شیوه ی دیگری ابراز کنید.حتی می توانید یک قدم بلندتر بردارید و به یادگیری رقص اقدام کنید. مطالعات نشان داده است یادگیری رقص در سالخوردگان به پیشگیری از آلزایمر کمک می کند.

  1. دنبال کردن برنامه های آموزشی پرورش مغز

زمانی که روی کاناپه لم داده اید نیز می توانید با بهره گیری از دنیای اینترنت، عملکرد مغزتان را بهبود ببخشید. مطالعات بالینی نشان داده است برنامه های آموزشی پرورش مغز BrainHQ موجب تقویت حافظه می شوند و کمک تان می کنند سریع تر فکر کنید.

 

 

گ.۲

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)